BRAN RUZ DURANGO, INTERIM SCORE -  NONE EXPIRED / JAN PALFIJN COLLECTION

Veruit de meeste cd’s die je voor de wielen geschoven krijgt, hebben een doordeweekse genese. Een recensie wordt algauw herleid tot ‘plaatje, praatje’. Niets mis mee natuurlijk, integendeel. Maar eens om de zoveel tijd word je geconfronteerd met een plaat die buiten de geijkte paden loopt en dan is dat vaak omwille van de ontstaansgeschiedenis, of dat wat zich op de achtergrond afgespeeld heeft. Denk aan ‘Closer’ van Joy Division (de dood van Ian Curtis!) of ‘* (Blackstar)’ van David Bowie. De situatie mag in dit geval grondig verschillend zijn, een bijzondere ontstaansgeschiedenis ontdek jebij ‘Interim Score: None Expired / Jan Palfijn Collection’, uitgebracht onder de naam Bran Ruz/Durango, de nom de plume van Dries Decocker.  Liefhebbers van rockconcerten en festivals van gemiddelde grootte kennen Dries als een gedegen en ervaren geluidsman, een huis van vertrouwen, daarbij geholpen doordat hij ook singer-songwriter is.

Eind januari kwam Dries op spoed terecht in het Gentse Jan Palfijnhospitaal. Zijn dokter bracht hem in een afdeling onder waar zij acute gevallen behandelt. Om het kind bij naam te noemen: gang 631, interne geneeskunde. Meer dan vijftig dagen bracht Dries ginder door. Dat bleek een ingrijpende ervaring te zijn. Al zitten daar even goed patiënten die aansterken om dan weer elders te revalideren of hun gewone leven te hervatten, voor velen is dit een eindpunt.  Dries werd er quasi dagelijks geconfronteerd met het overlijden van een medepatiënt. Enkele weken later zouden we dat in heel ons land kennen via de COVID-19-afdelingen in al onze ziekenhuizen, maar onwezenlijk is het blijft zo’n existentiële ervaring altijd. Op Dries liet het een heel diepe indruk na. En de situatie had onvermoede gevolgen. Het laat zich raden dat Dries niet anders kon dat dit uitdrukken in het medium waar hij best vertrouwd mee is, muziek. Maar er is meer.

Zoals hij het zelf zegt: ‘Het sterven van mensen op deze afdeling zorgde er ook voor dat ik ongewild betrokken werd in familiegeheimen (hoeveel geld er wel niet verdeeld kon worden bv) tot in familieruzies en wrijvingen. Immers, wanneer de familie in een iets grote getale aanwezig is, blijkt de gang al vlug de enige plaats waar die familie kan samen komen, met alle gevolgen van dien. Privacy is gewoon zero en ik werd met dingen geconfronteerd die al helemaal mijn zaak niet waren maar waar ik, zelfs met de deur dicht, toch deelachtig aan werd.

Die twee elementen, muziek en het sociale, leidden tot het ontstaan van ‘Interim Score: Now Expired / Jan Palfijn Collection’. Enerzijds wilde Dries de ervaringen op de gang een plaats geven, verwerken. Dat is de eerste betekenis van ‘collection’ in de titel, het verzamelen en masteren van de songs, die er spontaan waren uitgevloeid, in één welomlijnd project om de aandacht van de eigen pijn weg te leiden in aanvulling op de medicinale pijnbestrijding. Therapie in de letterlijke zin van het woord dus. Dat valt uiteraard te horen in de teksten van de dertien songs.

Anderzijds wilde hij via de plaat, die hij op diverse manieren wilde verspreiden, fondsen verzamelen voor de Jan Palfijn Collection. Nogmaals Dries: ‘Daarom mijn voorstel om in gang 631 een soort van familieruimte te voorzien waar er met een beetje meer privacy met de omstandigheden kan worden omgegaan. Ideaal ware wanneer deze ook nog eens gekoppeld, of ingericht zou worden, met een ruimte met de mogelijkheid om te rusten wanneer men bij zijn geliefden/familie waakt. Nu had ik het gevoel dat er maar al te vaak wordt geïmproviseerd wanneer de noodzaak zich voor doet.’ Uiteraard is er sindsdien het SARS-CoV-2 virus dat maakt dat veel hertekend moet worden in ons dagelijks leven en in het bijzonder de zorgsector, maar we gaan ervan uit dat zulks niets verandert aan Dries’ plannen. Het valt zelfs te hopen dat er precies door wat er gebeurd is, de openheid gegroeid is voor dit (en gelijkaardige) projecten, dat men eindelijk het belang onderkent van de geestelijke gezondheid van patiënten, hun familie en niet te vergeten het zorgend personeel. Het zijn investeringen die lonen, al zijn ze misschien niet meteen in statistieken te gieten.

Maar de muziek, dan, vraagt u terecht…. Rechttoe rechtaan rock-‘n-roll, die kracht en expressie put uit de boodschap. Wanneer die boodschap samenvalt met de muziek, is die op haar sterkst. Een zeldzame keer strookt het metrum van de tekst even niet met de muziek, maar dat hoort erbij. Het heeft niet zelden weg van The Tragically Hip, maar dat is wellicht omdat Dries’ stem iets heeft van Gordon ‘Gord’ Downie (1964-2017), de betreurde zanger van de Canadese band. Die tremolo! Een song als ‘Cool It Down’ had van TTH kunnen zijn., alvast één van de sterke nummers van ‘Interim Score: None Expired’. Opener ‘Triangle’ en mid-tempo song ‘Restless’, ‘Brother’ met zijn eenvoudig maar juist gecast harpwerk, rockers ‘All The Way, All The Time’ en ‘Heartache’ (woest, maar een gepatenteerde single!), ‘Heaven Or Hell’, dat ergens tussen Mark Lanegan en Iggy Pop zit, het uitgesponnen ‘Torino’ met naar het einde toe violen, intrigerende stemmen in het zwerk en de opvallende zinsnede ‘Speaking in tongues with myself’, ze mogen alle gehoord worden. ‘Broken Glass’, gestuurd door een heftige elektrische gitaar, en het daaropvolgende ‘Dangeling Skean’ mogen wat ons betreft het hoogtepunt van de plaat heten. ‘Seven Seas’ is een indringende love ballad, vanuit het standpunt van de vrouw bekeken.

Tot en met de jachtige afsluiter, een instrumentaal nummer met oriëntale trekken, gedragen door een viool, ‘Another Face Of The World’, weet Dries te boeien. De eindbalans is ondubbelzinnig positief: we kennen geen ander werk van Dries, zodat we niet kunnen vergelijken, maar zijn motivatie heeft hem klaarblijkelijk vleugels gegeven. Navraag leert dat hij het meeste zelf heeft ingespeeld. Hij kreeg hulp van o.a. Danny Bossaer (lead gitaar), Paul Huyghe (bas), Geert Maesschalk (bas op ‘Restless’ en ‘Broken Glass’), Johan Lagacie (drums op ‘Restless’ en ‘Broken Glass’). Patrick Riguelle leverde backings op ‘Cool It Down’, ‘Heartache’, ‘Heaven Or Hell’ en ‘All The Way, All The Time’, Brigitte R. backing vocals op ‘Restless’ en ‘Broken Glass’.

Zelfs zonder in te gaan op de lyrics, kan je er niet omheen: ‘Interim Score: None Expired’ bevat meer dan genoeg moois om de aanschaf ervan te wettigen. Dit is, los van andere overwegingen, een hebbeding, waarmee de koper bovendien een goed doel voorthelpt. Hoe, legt Dries uit op Bandcamp en Facebook. Het Jan Palfijn hospitaal steunt alvast het initiatief. De cd is in diverse formaten verkrijgbaar, maar niet in fysieke vorm. Aankopen kan enkel online. In elk geval: ‘Minstens 33% tot 50% van de inkomsten uit de verkoop gaat gegarandeerd naar dit project.’ Zie verder : branruz.bandcamp.com/releases  of https://www.facebook.com/branruzdurango.be .

Antoine Légat.

Artiest info
Website  
 

 

 

foto @ Dries Feys.